Bertie's Stomepage / Nickel and Dime Railraod

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het was een mooie zaterdagmiddag in eind augustus dat ik was uitgenodigd voor een najaarstoomdag op de Nickel and Dime Railroad. Een mooie 45 mm tuinbaan met voldoende opstelsporen en een lange rijlengte. Geen enkel stuk op deze baan was recht, de mooie flauwe bogen geeft deze baan een aantrekkelijk gezicht. Hier en daar waren de bogen wat krapper, met een radius van 1,4 meter, maar toch een feest om te rijden met onze stoom locomotieven.

 

It was a warm Saturday at the end of august that I was invited for a steam-up on the Nickel and Dime Railroad. A beautiful 45 mm garden railroad with plenty of switching tracks and long driving lengths. Not one single stretch of track was straight, many long wining curves are part of the route. At one location the curve radius is 1.4 meter. But never the less really fun to ride.

 

Es war eine warme Samstag mittag das ich eingeladen war für ein Nachsommer Dampftreffen auf den Nickel and Dime Railroad. Eine recht schone 45 mm Gartenbahn mit viel Aufstellgleisen und lange. Man findet kaum gerade Stücken, die Strecken besteht aus viele Raumige bogen. Nur auf eine stell gibt es einem Radius von 1,4 Meter. Trotzdem ein fest um zu dampfen auf diese strecke.

        
Huub had zijn Roundhouse tram meegebracht, hier komt hij voorbij rijden met een korte goederentrein. Later op de middag zou deze tramlocomotief bij wijze van proef een 56 assige goederentrein trekken.

Huub showed his Roundhouse tram engine, you can see her pass with a short goods train. Later in the afternoon this locomotive pulled a 56 axle long goods train just fur the fun.

Huub hat seine Roundhouse Strassenbahn Lokomotive dabei, hier kommt er gerade vorbei fahren mit einen kurzen Güterzug. Später im mittag zog dieser Maschine eine 56 Achsen Güterzug zum Spaß.

Mijn Regner en Bison zijn natuurlijk ook van de partij. Vanwege het ontbreken van LGB koppelingen op de Bison heeft deze solo gereden. De Regner heeft een tamelijk lange goederentrein getrokken van 56 assen, klik hier om een video te starten. Een beetje vreemd gezicht deze lange trein door een 180° bocht te zien rijden van een radius van 1.4 meter.

My Regner and Bison are also part of this steam-up. The Bison was running light due to the lack of LGB couplings on this engine. The Regner did pull a long goods train measuring 56 axles, click here to start a video. A little strange to see this long train pass a 180° curve of 1.4 meter radius.

Auch meine Regner und Bison drehte ihren runden. Der Bison konnte nur solo fahren weil es keine LGB Kupplungen auf diese Maschine gibt. Der Regner zog eine lange Güterzug von 56 Radsatzen, bitte drucke hier um ein Video zu starten. Sehr merkwürdig so eine lange Zug durch eine 180° Kurve von 1.4 Meter Radius fahren zu sehen.

Onze gastheer liet, buiten zij Hanna van Regner, ook deze Shay rijden. Door zijn drie cilinder machine gecombineerd met een tandwielreductie was geen last hem teveel.

Our host showed, beside his Hanna from Regner, also this Shay. Due to its three cylinder steam engine and the gear reduction he  pulled everything we attached to it.

Unser Gastgeber lies, neben seinem Regner Hanna, auch seine Shay laufen. Wegen des drei Zylinder Triebwerk und das Getriebe zeihte dieser Maschine alles was am haken angehängt wurde.

Kijk, zo hoort het. Lekker in een opstookzitkuil een locomotief voorbereiden op zijn komende rit.

This is how it should be, relaxed sitting in a fire-up-pitch preparing a locomotive for its next duty.

Und so soll es sein, bequem am Anheiz Grube seine Echtdampf Lokomotive vorbereiten für ihren nächsten Einsatz.

Mijn sterk omgebouwde Mamod.

My rebuild Mamod.

Meine Mamod Umbauten.